Altele...

Școala fără profesor. Prezentare de carte pedagogică bună

Evaluare utilizator:  / 3
SlabCel mai bun 

 

Școala fără profesor. Prezentare de carte pedagogică bună

 

... Am început scrierea cărţii la cinci ani. Aşa cum suntem tentaţi să facem legături din cauze şi efect, voi spune că de vină se fac cerceii. Anume la cinci ani mama mi-a îmbrăcat primul cercel. Am plâns că mi-ajunge. Nu rezist să mi-l pună pe al doilea. Atunci ea mi-a pus în faţă Albinuţa, mi-a deschis pagina în care era Maricica cu cercei. Şi mi-a spus că Maricica are la ambele urechi cercei, pentru că e înţeleaptă. Mi-a plăcut acest cuvânt, dar mai mult cartea. Într-o zi mama descoperi că eu citesc. Ea mă învăţase pe de rost poezii, iar eu am asemuit cuvântul cu fiecare literă şi aşa a apărut citirea în viaţa mea. De ce cerceii? De ce Albinuţa? Pentru că Albinuţa a fost primul meu manual de învăţătoare. Iar elevii mei au fost Tatiana Ţurcan, Lilia Moiseenco, Lilia Generenco, Vitalie Cotună, Larisa Tamciuc, colegii de grupă de la grădiniţă, dar de fapt piesele de şah care purtau numele lor. Ei au fost primii mei elevi cărora le-am citit şi i-am învăţat poezii. Probabil că de atunci a început reflecţia pedagogică.

Dr. Mariana Marin.

 

Peste 150 de persoane au participat la un eveniment inedit, organizat la Biblioteca Națională a R. Moldova - prezentarea unei cărți de exepție: ”Școala fără profesor”, a cărei autoare este doctor în pedagogie, Mariana Marin. La eveniment au participat și elevi de la Liceul AȘM, frații Neghin Mihai și Alexandrina, care au interpretat ”Odă pedagogiei”, precum și absolventul LAȘM, student la anul II Vlad Badrajan, care s-a expus asupra conținutului cărții.

 

Şcoala fără profesor  este înțeleasă situația, când profesorul se afirmă în calitate de ghid, un îndrumător exelent pentru elevii care se pot discurca şi fără el. Dar Şcoala fără profesor poate avea și o altă semnificație - când profesorul nu-şi îndeplineşte atribuţiile, şi mai bine poate ar fi fără el. În viitor: tot mai mulţi profesori înaintează pas cu pas în vârstă, tot mai puţini tineri vin în şcoală, mai ales în unele localităţi rurale și ar putea ca școala să rămână cu adevărat fără profesor.

Analizând cu aenție conținutul cărții am identificat câteva calități, atribuite unui bun profesor:

-       M MAESTRU, profesorul a ajuns la un nivel înalt de profesionalism, când subiecţii autonomi, instruiţi şi responsabili se pot discurca fără dascăl. Profesorul nu demonstrează că este un autotştiutor, ci mai lasă elevii să descopere singuri, nu le dea răspunsuri directe, nu-şi impune opinia, ci dezvoltă gândirea critică şi persuasivă.

-       A – ARMONIOS,un profesor de calitate învaţă elevii să fie echilibraţi în tot ceea ce fac. Daţi-mi un punct de sprigin şi vă răstorn lumea.

-       R – RESPONSABIL, îşi îndeplineşte atribuţiile nu pentru că este verificat şi monitorizat, ci pentru că are un nivel înalt de conştiinţă, or aceasta educă indirect atitudinea şi comportamentul elevilor.

-       I – INSPIRĂ– transmite şi crează valori, învaţă discipolii ceea ce ştie şi ceea ce este, dar nu se opreşte la acest nivel, ci îi învaţă să înveţe, iar aceste demers trebuie să fie unul continuu.

-       A – ATITUDINAL,să nu uităm care este menirea unui profesor atunci când este în faţa elevilor, căci prin fiecare atitudine dezvoltă şi formează o nouă atitudine.

-       N – NOBIL,un profesor ştie să se autoaprecieze critic şi nici odată nu judecă copiii că sunt mai bine îmbrăcaţi ca dânsul, ci crează un mediu care îi confirmă nobileţea.

-       A – ACTIVIST,este persoana care nu se realizează doar în cei 4 pereţi ai clasei sau a şcolii, ci se implică în activităţile din comunitate, este voluntar şi îi pasă de o schimbare autentică nu doar la nivel local, ci şi comunitar. 

-       M – MĂRINIMOS,om cu o inimă mare, care transmite o experienţă nu doar de la IQ pe care îl deţine, dar din inimă, din suflet, dezvoltând astfel inteligenţa emoţională.

-       A – ALTRUIST,  are o atitudine înaltă morală şi o dispoziție sufletească, acțio­nează dezinteresat pentru binele altora, un profesor adevărat nu ar trebui să gândească că munceşte aşa, precum mă plăteşte, oricum de la aceasta nu are de câştigat nici el, nici societatea, dar în special copiii.

-       R – REFORMATOR, un profesor crează şi modelează caractere, iar aceasta este de o mare responsabilitate, deoarece elevii de azi vor deveni cei care vor reforma societatea în viitor, iar multe din acestea se educă în şcoală.

-       I – INVENTATOR, nu organizează activităţi de rutină, dar de fiecare dată descoperă ceva nou, pornind de la inteligenţele copilului şi astfel, îşi demonstrează propriile inteligenţe. Nu învăţăm cânii să şuiere sau peştele să alerge la un maraton.

-       N – NOROC, deseori auzim cum unii elevi, dar mai ales absolvenţi, chiar şi părinţi afirmă: „Am noroc de învăţător, am noroc de profesor”...

 

Dr. Cerbușca Pavel, vicedirector LAȘM


Pentru a posta comentariu e nevoie să vă logați

         


Blogroll

Instagram

Materiale create de elevii LAŞM

Canalul Youtube LAŞM

Bibliotecă online de cărţi electronice

Golovei Andrei

Nicoleta Prestescu

Gumeniuc Doina

Mironica Marina

Moșnoi Ion

Ungurean Cristina

Vârlan Tatiana

Badrajan Vladimir

Blog 12UM

Gimnaziul Galata

Vizitatori Online

Avem 60 vizitatori și un membru online

  • Robjitrek
Free business joomla templates meds no prescription